Leadership în educație – eroul solitar sau personajul colectiv?

10551492_1136441083037661_2634677781125017843_o

 

Observăm în ultima vreme conversațiile și acțiunile din educație ce sunt concentrate în jurul soluțiilor referitoare la “ce”: care e schimbarea cea mai importantă?, care e soluția cea mai urgentă și necesară?, ce facem mai întâi pentru a avea cu adevărat impact?, și la “cum”: care e cea mai potrivită strategie?, ce metode și instrumente să folosim pentru a genera schimbare?.

 

Noi considerăm relevantă o conversație și o mobilizare în jurul întrebării “cine”: cine sunt cei dispuși și dornici să contribuie la această schimbare? cine va implementa aceste strategii și soluții? cine se dedică producerii rezultatelor mult visate?

 

Pentru că, asemenea lui Antoine Saint Exupery, credem că pentru a construi corabia schimbării în educație, nu ajută să trimitem oameni după unelte și cuie, ci mai degrabă e necesar ca oamenii să descopere dorul de mare, să se trezească în cât mai mulți dintre noi dragul de educație și dorința de a contribui la o schimbare. Din momentul în care acea sete a fost trezită, ei vor începe să construiască această corabie, având o puternică motivație personală și folosind metodele și instrumentele potrivite fiecăruia, în funcție de calitățile individuale și interes.

 

Despre această metaforă a fost întâlnirea care nu a avut niciun invitat special, niciun expert care să prezinte o abordare a leadershipului în educație. Fiecare participant a fost el însuși terenul fertil de cultivare a dorinței de schimbare în educație și a asumării acțiunii necesare.

 

Folosind un instrument de reflecție bazat pe întrebări, fiecare participant s-a întors către sine pentru a-și descoperi dragul de educație. Ei au început să-și definească propria corabie construind răspunsuri la întrebări precum:

    • Care sunt calitățile mele ca potențial lider în educație?
    • Ce mă motivează și inspiră să contribui la transformarea educației?
    • Care este crezul meu cu care eu contribui la schimbarea educației
    • Care e viziunea mea asupra transformării educației?
    • Care sunt inițiativele mele prin care contribui la transformarea educației?
    • Cui aduc eu valoare prin inițiativele mele?
    • Care e valoarea adăugată a inițiativelor mele? / Cum mă diferențiez?
    • Cum am impact prin inițiativele mele? Cum se propagă valoarea adusă de aceste inițiative?

 

Charles_LeadbeaterDupă identificarea dimensiunii leadershipului personal, participanții au avut un spațiu liber de discuții în care și-au împărtășit perspectiva și au descoperit și perspectivele celorlalți, pentru ca la final, împreună să construiască o hartă colectivă a inițiativelor lor, plecând de la modelul ecosistemului de inovare în educație dezvoltat de Charles Leadbeater.

 

Acest model este simbolul personajului colectiv în educație, aducând împreună inițiativele de transformare a educație ce au loc atât în sistemul formal de educație, cât și înfara lui, inițiative ce acționează atât prin mijloace de evoluție a contextului existent, cât și prin revoluția fundamentală a noțiunii de învățare.

 

 

Ulterior, în cadrul unei discuții facilitate, participanții au realizat trecerea de perspectivă de la “mitul eroului solitar”, a salvatorului ce deține soluția unică de transformare a educației, către “personajul colectiv”. Acest personaj colectiv, așa cum este descris și de Oana Țoiu & Ciprian Stănescu în capitolul Global Shapers din România Noului Val, “și-a pierdut obiceiul de a aştepta ca soluția să vină din altă parte și răspunsul de undeva de sus.” Împreună am înțeles că “de agilitatea, reacția rapidă, căutarea continuă a unui “mai bine”, inovarea colectivă și organizarea civică în afara structurilor ierarhice și a instituțiilor oficiale, de acest personaj colectiv și puterea lui catalizatoare depinde” transformarea educației.

Noi credem că acest personaj colectiv capătă forță atunci când din ce în ce mai mulți dintre noi își descoperă dragul de educație și dorința de a face o schimbare și acționează cu propriile mijloace, și, fiind conștienți de necesitatea diversității de abordări, se conectează cu celalalți care, deși construiesc corăbii diferite, tânjesc după același lucru.

 

Participanții au împărtășit cum a fost experiența pentru ei:

  • Am realizat că fac prea puțin pentru un impact atât de mare în educație pe care mi-l doresc. Metodele de facilitare au fost foarte potrivite, eu învăț foarte multe din practicile RestartEdu.” – Oana Moșoiu

 

  • Mulțumesc că mi-ați reamintit că un ecosistem presupune diversitate de inițiative și idei. Suntem în momente diferite, dar respectarea diversității este cheia într-un ecosistem căci toate contează. Asta ar putea să fie tema noastră comună. Cum putem să cultivăm diversitatea? Să nu uităm că și copiii sunt diverși și pentru această personalizare și libertate în educație ne dorim, fiecare în felul nostru, să facem o schimbare.” – Georgiana Mincu

 

  • M-a ajutat să mă uit mai bine la mine și să mă înțeleg.” – Dragoș Iulian Matei

 

  • Am obținut forța care mă motivează și îmi dă curaj: pentru că împreună suntem mai mulți, mă ajută să știu că mai sunt și alții ca mine.”

 

  • Sunt încrezătoare că avem un scop comun pentru care acționăm din toate cadranele.

 

  • Acum înțeleg împactul pe care pot să-l aduc, mi-am descoperit viziunea mea asupra transformării educației.

 

Întâlnirea comunității a avut loc în cadrul “Coaliției pentru Educație”, proiect finanțat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

HTML tags are not allowed.

Skip to toolbar