Educația în 2050 – cine o construiește?

Imperfecțiunile actualului sistem de învățământ se văd de la nevoia existenței primului meditator până la integrarea tinerilor pe piața muncii. Însă ele sunt cele care fac posibile și necesare inițiativele educaționale ale unor oameni pasionați, focusați pe soluții, care au încetat să arunce cu pietre în sistem și au început să le folosească pentru a construi.

Aproape 50 de astfel de oameni s-au întâlnit în weekend-ul 6-8 septembrie 2013 la Gura Portiței în cadrul RestartEdu Camp pentru a desena propria viziune asupra educației din 2050 și pentru a lucra împreună la îndeplinirea ei, nemaiașteptând soluții de la altcineva. Au fost prezenți:

  • reprezentanți ai ONG-urilor cu o lungă experiență în educație, precum Fundația Noi Orizonturi , Junior Achievement România sau Asociația Română de Dezbatere, Oratorie și Retorică;
  • reprezentanți ai unor modele de business în educație de succes, precum Educativa;
  • inițiatori ai unor modele educaționale alternative, precum Universitatea Alternativă sau grupul de inițiativă al Școlii Democratice;
  • fondatori ai unor programe educaționale axate pe tehnologie, dezvoltare emoțională, improvizație, industrii creative, implicare civică, multiculturalism sau antreprenoriat, precum Edusfera, Școala de Valori, ROSEdu, JuKaVa, Adamos, EduJoy, Fundația Prețuiește Clipa, YouthBank, Language Exchange București, Oricum, Youth Academy, NextSteve, CEDU Olimp sau Institutul pentru Fericire;
  • susținători ai comunităților de practică și învățare, precum Institutul Român de Training și Fundația Româno-Americană;
  • profesori interesați de propria lor învățare și de impactul avut asupra tinerilor cu care lucrează;
  • reprezentanți media cu interes sporit în educație, precum Radio Lynx.

Cele 3 zile petrecute la Gura Portiței s-au concentrat pe facilitarea interacțiunii, a învățării prin schimbul de experiență și bune practici între membri și pe dezvoltarea de inițiative și susținerea celor existente prin punerea în comun a resurselor comunității.

Viziunea lor asupra educației în 2050 este în primul rând un manifest către ei înșiși și către toți cei care văd transformarea educației din România drept cel mai mare proiect al generației noastre.

Cum vede comunitatea RestartEdu educația în 2050

  • Va exista o conversație națională despre educația din România între toți actorii (sistem formal, business, ONG).
  • Profesorii vor înțelege cât de important e să se raporteze la elevi, să își adapteze stilul de predare la nevoile și abilitățile elevilor.
  • A fi profesor este cea mai respectată poziție în societate.
  • Va crește respectul față de cultura națională, de limba română, de specificul românesc.
  • Adulții vor avea o deschidere mai mare la schimbare.
  • Implicarea familiei în educație va avea un rol foarte important.
  • Copiii vor fi mai conștienți de sine și de talentele lor și vor avea mai mult acces la artă, la călătorii.
  • Copiii vor căuta în mod natural să dea sens vieții lor prin alegerile lor conștiente.
  • Exprimarea vizuală devine un mod de învățare acreditat.
  • Vom avea programe de sport în natură.
  • Elevii vor fi liberi să aleagă ce să învețe – flexibilitate în alegerea materiilor studiate, copilul fiind implicat în decizie.
  • Vor putea alege să învețe în licee tehnologice fără să fie obligați să ajungă acolo prin sistemul redistribuirii.
  • Accent pe dezvoltarea emoțională – copiii își integrează emoțiile și se acceptă pe sine așa cum sunt – educația conștiinței ca prim subiect de interes în creșterea copiilor.
  • Vor exista programe de formare pe bune a profesorilor.
  • Profesorii și elevii aleg, învață real și se dezvoltă.
  • Vor exista școli democratice și va exista un cadru legal care să suțină modelul școlilor democratice și unschooling-ul.
  • Școlile din România vor colabora prin specialiștii lor.
  • Vom avea școli multiculturale.
  • Personalizare – toți elevii vor beneficia de consiliere/ orientare încă din învățământul primar.
  • Va fi un proces de învățare continuă, pe tot parcursul vieții.
  • Oamenii vor avea mai multă încredere în a-și folosi creativitatea – inițiative în metode de învățare noi. O rată mai mare a materializării creativității.
  • Respect + grijă față de natură și natural.
  • Școala va fi un spațiu de dezvoltare și joacă la orice vârstă – spații de învățare inspiraționale, de sharing.
  • Nu va mai exista violență fizică sau verbală în școli.
  • Sănătatea copilului va fi un subiect important în dezvoltarea viitorului adult.
  • Noi ca și comunitate de actori în educație vom fi mai puternici pentru că vom fi mai uniți.
  • Copii vor avea inițiative și se vor implica în acțiuni ce țin de evoluția sistemului.
  • Dispariția barierelor lingvistice prin tehnologie va duce la internaționalizarea educației.
  • Se va realiza reconversia liceelor tehnologice în science centers.
  • Va exista un focus pe cercetare, design thinking și inovație socială.
  • Evaluarea se va face pentru completarea competențelor și nu ierarhizare – vor exista badge-uri, nu note.
  • Angajații în sectorul public vor avea propriul sistem de dezvoltare personală și profesională pentru adulți.
  • Vom construi un centru internațional de cercetare și training în educație.

Mergând pe principiul exemplului personal, membri comunității și-au exprimat inițiativele la care lucrează pentru a atinge viziunea exprimată mai sus:

  • Programul Teach for Romania.
  • Forumul Educației în 2014.
  • Programe de dezvoltare emoțională.
  • Programe de educație non-formală pentru licee tehnice.
  • Dezvoltare personală prin arte combinate.
  • Tabere de educație non-formală pentru o viață sănătoasă.
  • Contribuție în programul de autonomie în învățare al Universității Alternative.
  • Proiectul Zburd și Adoptă un liceu.
  • Crearea unei organizații de tineret – YouthBank
  • Training de teatru-circ.
  • Program de dezbateri pentru asumarea publică a deciziilor politicienilor.
  • Tehnologie mobilă în educație prin Indygen.
  • Forme de profesionalizare a educației în domeniul industriilor creative.
  • Training de Social Media pentru profesori.
  • Training pentru profesori cu accent pe comunități de predare
  • Program de dezvoltare psiho-emoțioanală.
  • Scribbling Schools pentru copii.
  • Activități educaționale în spațiul public.
  • Ateliere artistice pentru copii.
  • Centru de educație naturală.

Comunitatea RestartEdu este suma inițiativelor membrilor săi. Pentru a continua susținerea acestora, membri comunității lucrează deja la construirea unui calendar pe următoarele 6 luni în care vor avea loc întâlniri de schimb de experiență și bune practici și la organizarea următorului mare eveniment dedicat inovației în educație – Neconferința RestartEdu.

Vezi cum a arătat RestartEdu Camp în albumele foto de aici și aici, și pe pagina Restart în Educație.

RestartEdu Camp a fost realizat cu sprijinul Romanian-American Foundation și Techsoup România și implementat datorită implicării fiecărui participant.

1175511_733951356619971_808693762_n

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

HTML tags are not allowed.

Skip to toolbar